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Views in*t(w)o Literacies. Digitales Erzählen über Lesen, Schreiben und Sprachen Lernen

ein Projekt im Rahmen der Förderinitiative Top Citizen Science, getragen vom Bundesministerium für Wissenschaft, Forschung und Wirtschaft und OeAD

Laufzeit: 15.1.2017 - 30.4.2018

Das Projekt "Views in*2 Literacies" ermutigt Jugendliche und Erwachsene dazu, persönliche Erzählungen über Lesen, Schreiben und das Lernen von Sprachen in Form von Digital Literacy Narratives zu verfassen. Digital Literacy Narratives sind eine Kombination aus Literacy Narratives und Digital Storytelling, also digitale „Stories“, die Text/Sprache(n) mit Fotos, Zeichnungen, Video, Musik u.a. verbinden, um Erfahrungen und Emotionen rund um das Erlernen von Lesen, Schreiben und Sprache(n) auszudrücken. Alle Interessierten eingeladen sich am Projekt zu beteiligen.

Die persönlichen Erzählungen werden über die Views in*2 Literacies-Mitmach-Plattform an das Projektteam gesendet und werden Teil des Projektkorpus. Die digitalen Stories werden - das Einverständnis ihrer Autor*innen vorausgesetzt - in anonymisierter Form auf der Web-Plattform veröffentlicht. Dort können sie von anderen eingesehen und im Projektforum kommentiert und diskutiert werden. Eine Themenliste bietet Impulse für die Reflexion des eigenen Lesens, Schreibens und Lernens. Interessierte können auch selbst Vorschläge machen, welche Fragen näher untersucht bzw. auf der Plattform diskutiert werden sollten.

Ziel des Projekts ist es, aus den Beiträgen Anregungen für die erfolgreiche Gestaltung eines zeitgemäßen Lese-/Schreib- bzw. Literacy-Unterrichts abzuleiten. Auch Erfahrungen rund um das Lernen von Fremdsprachen, verschiedene Unterrichtsmethoden und Lerntraditionen sowie unterschiedliche Auffassungen, wie Lernen und Lehren gestaltet werden kann, sollen von den Teilnehmenden im Projektforum diskutiert werden. Die auf der Webseite veröffentlichten Werke können auch als Ressource für den Unterricht verwendet werden, um die Gestaltung des eigenen Lehrens und Lernens zu überdenken. Lehrende an Schulen und Institutionen der Erwachsenenbildung werden ermutigt, Literacy Narrative-Projekte durchzuführen, und erhalten dabei Unterstützung durch das Projektteam.

Das Forschungsteam interessiert sich besonders für jene Faktoren, die erfolgreiches Lernen von Lesen, Schreiben und anderen Sprachen aus Sicht der Lernenden selbst begünstigen oder erschweren. Anders als bei groß angelegten experimentellen Studien steht hier die subjektive Sichtweise, narrative Gestaltung und Reflexion der Lernenden über Lernprozesse in Kindheit oder Erwachsenenalter im Vordergrund. Die wissenschaftliche Analyse der Beiträge bezieht sich v.a. auch auf die Bedeutung literaler Praktiken in  sozialen, kulturellen, politischen und historischen Kontexten, die von Werten, Einstellungen und sprachlichen Ideologien geprägt sind und diese wiederum prägen.

Link zur Mitmach-Plattform Views in*2 Literacies:

http://v2l.myliteracies.net/ 

 

Wissenschaftliches Projektteam:

Mag. Dr. Nadja Kerschhofer-Puhalo, Institut für Sprachwissenschaft, Universität Wien (Projektleitung)

OSR VD i.R. Werner Mayer, Institut für Sprachwissenschaft, Universität Wien (pädagogische & technische Konzeption)

Univ.-Prof. Mag. Dr. Eva VetterArbeitsbereich Sprachlehr- und -lernforschungZentrum für LehrerInnenbildung und Institut für Sprachwissenschaft

 

Wissenschaftliche Kooperationen:

Andrea Abel, ph.D., EURAC European Academy Bozen, Institut für Fachkommunikation und Mehrsprachigkeit

Univ.-Prof. Mag. Dr. Monika Dannerer, Universität Innsbruck, Institut für Germanistik

 

Partnerschule:

Amerlinggymnasium, 1060 Wien

 

Kontakt: nadja.kerschhofer@univie.ac.at 

 

Views in*t(w)o Literacies. Digital Literacy Narratives about reading, writing and language learning 

a Top Citizen Science project, supported by the Federal Ministry of Science, Research and Economy (BMWFW), the Austrian Science Fund (FWF) and the OeAD

Duration: January 2017 -  April 2018

 

Background information

Literacy – the use of writing and written language – is part of our every-day social practices. Learning to read and write is more than just developing technical skills and language acquisition is more than just learning words. The use of the written word is considered here as a collection of interactive processes between texts, authors, readers, languages, contexts, institutions and societies that shape and are shaped by literacy practices in specific social contexts. This project asks for the many aspects of literacy-related practices and learning processes as experienced by language learners and literacy users.

What the project is about

Citizens are encouraged to share their personal experiences with literacy and language learning by creating Digital Literacy Narratives, a combination of Digital Storytelling and Literacy Narratives.

Digital Literacy Narratives (DLN) are first-hand narratives about reading, writing and language learning in any form, context or media. These digital stories are composed of language(s) in oral or written form combined with images, video, music, motion or other modes. Literacy Narratives may tell us stories about books, bed-time-stories, learning Chinese characters or reading a Holy Book, about struggling readers, developing a personal handwriting, about changing your online status or composing websites and about all the experiences related to these events. They tell us about writing and reading, about children and adults, about current learning processes or experiences in the past, about learning and teaching, success and failure, sharing and being excluded, about memories of the past or dreams for the future.

Who can participate?

We invite participants of any age (child, teenager, adult, or senior),  any level of language proficiency, with diverse learning experiences, educational backgrounds, occupational or legal status, to contribute to our collection of Digital Literacy Narratives.

How to participate?

Citizens are encouraged to (1) create their own Digital Literacy Narrative (DLN) and share them with the research group and/or the public via the project’s website, (2) comment on existing contributions and postings on the website, and/or (3) perform DLN-projects in schools and other educational institutions.

Before participating, users will have to sign in with a valid e-mail address. Registered persons can submit a contribution under their real name or a pseudonym. Published contributions can be commented and discussed by other users. Participants from diverse target groups will be able to communicate via the project’s web-platform to exchange their experiences, views and ideas.

Teachers are particularly encouraged to participate by organizing their own DLN-project and will be supported with How-to-tutorials and other materials. Experiences and materials from pilot workshops starting in spring 2017 will be available on the project’s website.

Data handling and data analysis

Participants are invited to send their DLNs to the research team. All incoming contributions will be accepted as part of the corpus. Only those contributions that authors wish to share will be published on the website. Commenting, liking, asking and discussing are other forms or participation that contribute to our research aim, the reflection of favorable and adverse conditions of literacy and language learning.

General objectives

Digital Literacy Narratives give us an understanding of socially constructed values and beliefs that shape and are shaped by literacy practices in complex cultural, political and historical contexts. Major objectives of the project are to encourage individuals to express their experiences, thoughts, attitudes and ideas about successful learning processes and to pool experiences of academic and non-academic individuals. Each contribution may help to improve and diversify the ways literacy and languages are learned or taught and to create new directions for language teaching and learning.

 

Research team:

Mag. Dr. Nadja Kerschhofer-Puhalo, Department of Linguistics, University of Vienna (principal director)

OSR VD i.R. Werner Mayer, Department of Linguistics, University of Vienna (pedagogical and technical coordination)

Univ.-Prof. Mag. Dr. Eva Vetter, Language Teaching and Learning Research Unit and Department of Linguistics, University of Vienna

 

Scientific cooperations:

Andrea Abel, ph.D., EURAC European Academy Bozen, Institute for Specialized Communication and Multilingualism

Univ.-Prof. Mag. Dr. Monika Dannerer, Universität Innsbruck, Institut für Germanistik

 

Cooperating school:

Amerlinggymnasium, 1060 Wien

 

Contact: nadja.kerschhofer@univie.ac.at 

Institut für Sprachwissenschaft
Sensengasse 3a
1090 Wien



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